De nieuwe Star Wars-film is een wereldwijde kaskraker en bovendien een heel erg fijne film. Het brein achter de glorieuze wederopstanding is regisseur / producent J.J. Abrams, die ook betrokken was bij de doorstart van die andere sci-fi saga, Star Trek. Wat is zijn succesformule?

(Waarschuwing: deze blog staat boordevol SPOILERS)

Force Awakens

1. Beginnen bij het begin
Een van de kenmerkende dingen van een Abrams-reboot is dat ze beginnen bij het begin. Overboord gaat het Zware Verleden, gecreëerd door eerdere films en series. De serie Star Trek vertelt sinds 1966 het verhaal van ruimteschip Enterprise dat onder leiding van kapitein James T. Kirk op zoek gaat naar nieuw leven aan en over de grenzen van het ons bekende heelal. Uit de oorspronkelijke tv-serie groeiden talloze films en spin-offs die het universum uitgebreider, gedetailleerder en gecompliceerder maakten. Abrams en zijn schrijversteam hebben lak aan die erfenis en beginnen opnieuw met het vertellen van het verhaal: James T. Kirk is een jonge, opvliegende kadet die door lef en toeval aan het roer van de Enterprise komt te staan.
Zo ook in Star Wars – The Force Awakens. Tuurlijk, Luke Skywalker en Darth Vader hebben bestaan. Toch begint een nieuw verhaal, letterlijk tussen de wrakstukken van het oude Keizerrijk. De helden zijn jonge, onervaren personages die net als hun illustere voorgangers een coming of age-proces zullen doormaken. Bovendien geloven onze protagonisten niet eens dat het verleden heeft plaatsgevonden; aaseter Rey vertelt dat ze dacht dat Luke Skywalker een mythe was. Verder gaat een nieuwe vijand met frisse moed het universum veroveren. We hebben er zin in.

Het vliegtuig uit de pilot-aflevering van Lost

Het vliegtuig uit de pilot-aflevering van Lost

2. De ruimte is gróót
Wat George Lucas niet lukte met drie vervolgfilms en miljoenen aan CGI-beelden, doet Abrams in het eerste beeld van The Force Awakens: van het heelal een grote ruimte maken. We zien een planeet die vervolgens wordt verduisterd omdat een enorm schip tussen de kijker en het het hemellichaam trekt. We zien het schip niet eens netjes van opzij, maar glijden langzaam onder de buik van het gevaarte door. Een ander fantastisch beeld in het begin van de film is het interieur van een neergestorte star destroyer, waar we in één keer in de peilloze diepte van het metalen (?) beest staren.
De director of photography zal zijn zegje over deze shots hebben gedaan, maar ze zijn ook exemplarisch voor Abrams. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop het vliegtuigwrak in de pilot-afleveringen van de tv-hit Lost in beeld werden gebracht.

3. Bekend en toch nieuw
Abrams heeft een neus voor het overnemen van bekende elementen uit eerdere series of films en er een draai aan geven. In zijn eerste nieuwe Star Trek-film is het niet James Kirk die officieel kapitein van de Enterprise is – zoals we dat gewend waren – maar wetenschapsofficier Spock. En waar de oorspronkelijke serie constant hintte op amoureuze interactie tussen kapitein Kirk en communicatie-expert Uhura, is het in de reboot meneer Spock die er met buit vandoor gaat.
In The Force Awakens vinden we ook genoeg voorbeelden van dergelijke ingrediënten. Wat te denken van hoofdpersonen Rey en Finn, de soldaat die meevecht aan de verkeerde kant? Rey groeit, net als vroegere held Luke Skywalker, op een zandplaneet op. Net als Luke kan Rey niet weg van de planeet, zij het om een andere reden. Maar in tegenstelling tot Luke Skywalker is Rey – en dit zal oplettende kijkers zijn opgevallen – een vrouw. In The Empire Strikes Back uit 1980 werd onthuld dat Luke en prinses Leia broer en zus waren. The Force Awakens laat ons vermoeden dat er een bloedband bestaat tussen Finn en Rey. Tot slot nemen we de sinistere First Order, die in alles toch wel heel erg lijkt op het minstens zo kwaadaardige Keizerrijk, nog even mee.

J.J. Abrams heeft de toon gezet met de succesvolle herrijzenis van Star Wars, en hopelijk kunnen de regisseurs die hem gaan opvolgen de frisse, speelse toon van The Force Awakens doorzetten. De eerste voortekenen stemmen somber. Disney, de eigenaar van de Star Wars-rechten, heeft diverse films en spin-offs aangekondigd. Dat kan alleen maar leiden tot een uitgebreider, gedetailleerder en gecompliceerder universum.